pray4sweden

Kämpa tillsammans.

Kategori: Allmänt

Alla vi kristna tillhör en familj, Guds familj. Vi är en del av något så mycket större! 
Vi är en enhet och vi hör ihop på ett speciellt sätt när vi tagit emot Jesus som vår räddare.
Veckans böneämne har med detta att göra:
Det är församlingarna i Sverige.
 
Det finns olika typer av kyrkor, olika samfund, och dessa tycker jag har fått lite för stor betydelse.
Vi tror ju trots allt på samma Gud, vi är en enhet allihop, så varför ska vi då dela upp oss med så pass konkreta linjer mellan varandra?
 
Ingen har rätt och ingen har fel, vi har alla olika åsikter om tron. Jag säger inte att allt är negativt om samfund och olika typer av församlingar, det lockar ju trots allt fler människor när de känner att människorna runt omkring har samma åsikter inom tron som en själv, man känner sig trygg. MEN jag tycker däremot att vi borde lägga mer fokus på att vi alla har samma tro, vi tror på samma Gud, istället för vilket samfund man tillhör. Vi måste vara den enhet som Gud säger att vi ska vara, för Han säger att vi är en del av Hans FAMILJ. Visst, i en familj har man också olika åsikter, man bor i olika rum, precis som vi i kyrkorna: vi har olika byggnader som vi träffas i (rum) och vi har olika åsikter. Men en familj går ändå ihop på något sätt, även om inte alla har lika åsikter om allt så älskar de varandra och de bor ihop och äter ihop och umgås med varandra ändå.
 
Alla kan inte ha samma åsikter. Se det som att vi är ett stort pussel av människor, om bitarna ska kunna gå ihop och skapa en bra helhet så måste bitarna vara olika, annars blir det inte bra. Men vi måste fortfarande få pusslet att hålla, vi måste hålla ihop och be tillsammans. 
 
Så anledningen till att vi ska fokusera lite på att be för Sveriges församlingar denna veckan är just för att vi alla måste inse att vi är en helhet och att vi måst kämpa tillsammans.
 
Kan berätta ett väldigt kort vittnesbörd som hände i mitt liv för ett tag sen:
Jag bad Gud om att visa vägen, allt i mitt liv kändes ganska mörkt just då nämligen. Jag satt på bussen och visste inte riktigt vad Gud kunde göra då, men så hörde jag en röst i huvudet som sa "kolla ut genom fönstret". Just då körde bussen förbi en bro där någon hade klottrat "kämpa tillsammans". Det blev oerhört starkt för mig, och jag tror verkligen att Han ville att Sveriges församlingar skulle förstå det.
 
Vi måste kämpa tillsammans, be tillsammans och sluta gå emot varandra pga alla olika åsikter inom tron. 
 
En sak har vi ju garanterat gemensamt, och det är tron på Jesus Kristus. Så nu tycker jag vi ska be för alla våra församlingar och kristna i Sverige, att vi ska förstå vilken underbar familj vi är och vad vi kommer utföra om vi börjar kämpa tillsammans.
 
Amen.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: